Harmien Robroch
Bones
1
Amsterdam: Sijthoff, 2009
350 p.
9789021802930 (paperback)

Iedere auteur die een langlopende misdaadreeks neerpent, heeft onderweg recht op een dipje en een minder verhaal. Dat geldt ook voor Jonathan Kellerman die met Skelet zijn joker in de serie rond psycholoog Alex Delaware lijkt op te gebruiken. Het 23e deel uit de reeks kabbelt immers een beetje voort, terwijl de protagonist opvallend weinig te doen heeft en er grotendeels voor spek en bonen bij loopt.

Meer nog dan ik-verteller Delaware krijgen immers inspecteurs Milo Sturgis en Mo Reed een centrale rol toebedeeld in Skelet. Zij moeten uitrukken wanneer in een beschermd moerasgebied na een anonieme tip het lijk wordt gevonden van de jonge Selena Bass. Omdat haar rechterhand ontbreekt, wordt de omgeving grondig uitgekamd. Het vermiste lichaamsdeel wordt niet gevonden, maar de technische recherche stuit wel op de resten van drie vermoorde prostituees, ook allemaal zonder rechterhand. De verdenking van de speurders valt algauw op Travis Hucks, de klusjesman van de rijk…Lees verder
Op een veiling wordt een zak oude rommel verkocht waar de overblijfselen van een hand tussen blijken te zitten, en in het moeras van een natuurgebied wordt het lijk van een jonge vrouw zonder rechterhand gevonden. Een speurhond vindt niet de vermiste hand maar wel nog drie andere lijken in het moeras, ook allemaal zonder rechterhand. Het eerst gevonden lijk blijkt van een niet zo keurige pianolerares te zijn, de drie andere zijn van prostituees. LAPD rechercheur Milo Sturgis onderzoekt de zaak en zijn vriend psycholoog Alex Delaware helpt weer een handje evenals de pianolerares. Spannende, soepel en professioneel geschreven psychologische thriller met een aardige plot. Ook het persoonlijke leven van Sturgis en Delaware krijgt weer aandacht. Vierentwintigste deel in de Alex Delawarereeks. Geen uitschieter, maar Kellerman levert altijd redelijke kwaliteit, zijn werk is veelvuldig bekroond. Naast de Delewarereeks schrijft hij nog andere thrillers, en misdaadverhalen samen met zijn vrouw,…Lees verder

Over Jonathan Kellerman

Jonathan Kellerman (New York, 9 augustus 1949) is een auteur van psychologische thrillers en van oorsprong klinisch psycholoog, gespecialiseerd in de behandeling van kinderen. Hij is getrouwd met Faye Kellerman en samen hebben ze vier kinderen. Faye is, net als Jonathan en oudste zoon Jesse Kellerman, een auteur van thrillerboeken.

Jonathan studeerde van 1966 tot 1971 aan de universiteit van Californië. Tijdens het laatste jaar van zijn studie maakte Kellerman samen met een vriend een komisch boek waarmee ze de Samuel Goldwyn Creative Writing Award wonnen. Na zijn studie promoveerde hij in 1974 in de psychologie aan de University of Southern California. Na zijn promotie specialiseerde hij zich in het behandelen van trauma's bij kinderen in het Kinderziekenhuis van Los Angeles.

Rond 1984 begon Jonathan fulltime boeken te schrijven. Met zijn debuutroman won hij de Edgar Allan Poe Awards en de Anthony Boucher Award. Hij werd bekend met een reeks boeken over kinder…Lees verder op Wikipedia