1
Amsterdam: Prometheus, 2014
189 p.
9789044625721 (paperback)

Oude zeik in nieuwe zakken

Het nieuwe boek van Herman Brusselmans is een misdaadroman en heetZeik, naar de speurder van dienst. Slaat Brusselmans andere wegen in? Hij blijft vooral trouw aan zichzelf. John Vervoort

In het Gent van 1961 is een team speurders actief dat bestaat uit commissaris Übertrut, inspecteurs Zeik, El Bazaz, het seutje van de bende Broekgat en de pas aangeworven pittige dame van het team, Selma Compas, met een c, het nichtje van de burgemeester. Na zestig bladzijden absurd geouwehoer zoals alleen de personages van Brusselmans dat kunnen, worden ze geconfronteerd met de moord op een jonge vrouw. Er blijkt een seriemoordenaar actief te zijn die geheimzinnige cijfercombinaties op de rug van zijn slachtoffers achterlaat.

Jean-Pierre Zeik en zijn politieteam beseffen dat de oplossing van de moordzaak in de 'onontcijferbare symboliek' van de getallen zit.

Dat Herman Brusselmans zich zou wagen aan een 'literaire thriller', zoals het voorplat vermeldt, was al een tijdje aangekondigd. Er is zelfs al een tweedeZeik-roman in voorbereiding,De moord op de poetsvrouw van Hugo Claus. Je zou verwachten dat een schrijver als Brusselmans de conventies en de clichés van het genr…Lees verder

DE MAN DIE EEN LIJK VOND

Herman Brusselmans die een thriller schrijft? Zoek vooral dekking want de lichaamsvochten spatten weer danig in het rond. Maar hoe burlesk ook, Brusselmans beheerst het genre en tovert een knappe parodie uit zijn mouw.

Het leven bestaat vooral uit wachten. Jaren spenderen we met niets doen; uit het raam staren, op perrons uitwaaien, zondagochtenden bij de bakker aanschuiven, in de file de bumperstickers van je voorligger bestuderen - of dat ene telefoontje dat maar niet wil komen, die ene like op Facebook die uitblijft. Wachten, tot je een ons weegt.

Zelfs als je over een 'spannend beroep' beschikt als Jean-Pierre Zeik, inspecteur bij de Gentse moordbrigade, kan de landerigheid ongenadig toeslaan. Zeker als de Gentse moordenaars blijkbaar collectief op vakantie zijn vertrokken. Dus drinkt Zeik nog een koffie met zijn collega's El Bazaz en Broekgat. Of steekt hij nog een sigaret op. Ook de eenarmige commissaris Übertrut krijgt het op zijn heupen van al dat geniks. Doch: geen lijk, geen werk. Gelukkig wordt het team aangevuld met Selma Compas, een vrouw zowaar - geen sinecure in 1961 - die niet op haar mond gevallen is, maar helaas over een te kleine buste beschikt om inspecteur Zeik in vervo…Lees verder

Op het omslag van dit stijlexperiment staat ‘literaire thriller’, maar deze genreaanduiding is ook meteen weer in twijfel te trekken. De auteur zelf verklaart in publieke optredens dat het boek moet worden gezien als een persiflage, en zo leest het ook: Brusselmans neemt met dit verhaal het thrillergenre op de hak, door alle genrespecifieke aspecten grotesk uit te vergroten. Centraal staat de Gentse moordbrigade in 1961, die wordt geconfronteerd met een serie mysterieuze moorden. Het team, met de karikaturale personages commissaris Übertrut en de inspecteurs Zeik, El Bazaz en Broekgat, krijgt versterking van de vrouwelijke inspecteur Selma Compas, waarna er schot in de zaak komt en de ontknoping al snel volgt. Het verhaal doet er zichtbaar weinig toe in deze absurdistische whodunit, die toch vooral moet worden gezien als een grote grap in boekvorm, bomvol met voor Brusselmans typerende bizarre verhandelingen, ontwrichtende dialogen en seksueel overtrokken grappen. Eerste roman van Bru…Lees verder

Over Herman Brusselmans

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Herman Frans Martha Brusselmans (Hamme, 9 oktober 1957) is een Belgisch schrijver, dichter en columnist.

Brusselmans werd geboren in Hamme, Oost-Vlaanderen. Eind jaren zeventig was hij een verdienstelijk voetballer. Hij speelde linksbuiten bij SK Berlare, Vigor Hamme en de UEFA-junioren (min 18-jarigen) van Sporting Lokeren. Bij deze laatste speelde hij onder trainer Leon Nollet samen met latere profvoetballers Raymond Mommens, Alex Querter en Marc Verbruggen. In 1976 ging Brusselmans Germanistiek studeren aan de Universiteit van Gent. In 1978 koos hij voluit voor literatuur maar is blijven voetballen bij o.m. De Woody's, een minivoetbalclub die hij noemde naar zijn overleden hond Woody. In 1980 studeerde hij af en ging aan de slag in een Brusselse bibliotheek van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Schrijverschap

In 1982 debuteerde Brusselmans met de verhale…Lees verder op Wikipedia