Mogelijke memoires
Herman Brusselmans
2
Amsterdam: Prometheus, 2013
351 p.
9789044622638 (paperback)

Hoe vaak wordt Brusselmans’ nieuwste boek niet op dezelfde manier verwelkomd: ‘wéér eentje, nummer hoeveel al? Vijftig, zestig? Meer van hetzelfde, voer voor liefhebbers.’ Hetzelfde lot lijkt ook Mogelijke memoires beschoren. Terecht heeft hij het er zelf moeilijk mee dat humor in de literatuur onderschat wordt maar het is verbazingwekkend hoeveel moeite het kost om verder te kijken dan de verzinsels en ironische grappen waarmee Brusselmans de pagina’s vult. Want met zijn laatste boek, de afsluiter van de trilogie over de breuk met Tania, heeft hij een indrukwekkend weefsel van taal gecreëerd, grappig en ook aangrijpend.
Die humor vinden we terug in zijn verzonnen memoires. Halverwege verandert de toon echter en begint er een spel dat bij elke andere auteur postmodernistisch genoemd zou worden. Niemand gooit zo radicaal feit, fictie, leugens en autobiografie door elkaar als hier in het labyrintische laatste hoofdstuk (dat meer dan helft van het boek in beslag neemt). Daarb…Lees verder
Memoires dienen te berusten op in ieder geval grotendeels controleerbare feiten. In de eerste dertien hoofdstukken bouwt Brusselmans duidelijk een verzonnen verleden op, in het laatste meer dan 200 pagina’s bevattende hoofdstuk haalt hij dit weer onderuit. Zoals gebruikelijk in zijn romans is het een woordenbrij waarin 'ons Herman' het over van alles (en nog meer) heeft; ook over zichzelf en het zelfmedelijden. Toch is dit niet zijn minste proza, met vermakelijke grappen en grollen. De liefhebbers van zijn proza zullen er opnieuw mee weglopen. Kleine druk.

Over Herman Brusselmans

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Herman Frans Martha Brusselmans (Hamme, 9 oktober 1957) is een Belgisch schrijver, dichter en columnist.

Brusselmans werd geboren in Hamme, Oost-Vlaanderen. Eind jaren zeventig was hij een verdienstelijk voetballer. Hij speelde linksbuiten bij SK Berlare, Vigor Hamme en de UEFA-junioren (min 18-jarigen) van Sporting Lokeren. Bij deze laatste speelde hij onder trainer Leon Nollet samen met latere profvoetballers Raymond Mommens, Alex Querter en Marc Verbruggen. In 1976 ging Brusselmans Germanistiek studeren aan de Universiteit van Gent. In 1978 koos hij voluit voor literatuur maar is blijven voetballen bij o.m. De Woody's, een minivoetbalclub die hij noemde naar zijn overleden hond Woody. In 1980 studeerde hij af en ging aan de slag in een Brusselse bibliotheek van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Schrijverschap

In 1982 debuteerde Brusselmans met de verhale…Lees verder op Wikipedia