Caecile De Hoog
Sleeper's wake
1
Amsterdam: Anthos, 2009
219 p.
9789041414205 (paperback)

John Wraith, de hoofdfiguur in Sluimerstand, verliest zijn vrouw Deboreah en zijn dochter Isabelle in een auto-ongeval. Over de omstandigheden herinnert hij zich na enkele dagen coma niets meer. Zijn zus Rebecca, met wie hij tot aan het ongeval nog maar weinig contact had, biedt hem de nodige steun om zijn leven weer op orde te krijgen. John gaat in op haar aanbod een tijdje in haar buitenhuisje aan zee te verblijven. Daar ontmoet hij het zeventienjarige meisje Jacky, dat samen met haar vader en broer de schok verwerkt van een brutale roofoverval waarbij hun vrouw respectievelijk moeder werd vermoord. Alistair Morgan schest een overtuigend psychologisch profiel van twee mensen die gebukt gaan onder schuldgevoelens. Beiden worstelen met de vraag waarom zij precies de fatale gebeurtenissen in hun leven hebben overleefd. John twijfelt er zelfs aan of het auto-ongeval wel echt een ongeval was, en of hij niet een vorm van zelfmoord voor ogen had waarin hij zijn vrouw en dochter mee …Lees verder
De Zuid-Afrikaanse auteur Alistair Morgan (Johannesburg, 1971) publiceerde vooral korte verhalen. In Sluimerstand vertelt hij het verhaal van een man die zijn vrouw en dochter verloor bij een auto-ongeluk, en die in contact komt met een andere rouwende familie. In die confrontatie gebeurt veel heftigs en oncontroleerbaars, een mengeling van erotiek, seks, rouwverwerking en geweld. Als in een thriller voert de auteur de lezer mee naar een gewelddadige ontknoping. Deze goed vertaalde roman is met grote zorg geschreven, zowel stilistisch als psychologisch. Een bij vlagen huiveringwekkend, maar fascinerend en confronterend boek van een veelbelovende auteur. Paperback; kleine druk.